=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A halogatásról
SEREG MARGIT
SEREG MARGIT
- 2017. 03. 08. 15:34

todo.jpg

 Mindenkinek megvannak a módszerei, hogy egy kis ideig még elkerülhesse a rá váró, nehéz, kellemetlen, erőfeszítést igénylő feladatokat. Minden kötelességre és ötletre van egy még újabb kifogás. El kellene menni bevásárolni? – jut eszünkbe egy megterhelő nap végén. – Ne most, most fáradt vagyok.

 Egy nehéz vizsgára meg kell tanulni a tételeket, vagy le kell adni egy határidős munkát? De hát most nincs erre időm! – kiáltunk fel magunkban, és gyorsan nekifogunk lepucolni az ablakokat. Vagy izgatottan készülődünk az első randira, és döbbenten tapasztaljuk, hogy tíz perc valahogy eltűnt, és még javában készülődünk, pedig már rég el kellett volna indulnunk.   

Valószínűleg a fentebb bemutatott események, már mindnyájunk életében megfordultak, sőt akár hozzátartoznak mindennapi rutinunkhoz, és minden határidő vagy késés, szorongást és jeges rettegést idéz elő bennünk.
 
Tehát a halogatás mindennapjaink szerves részét képezi. Vagy úgy, hogy mi vagyunk a halogatók (a régi ismerőseink már elvből beleszámolják az átlag tizenöt perces késésünket a találkozó időpontjához képest) vagy mi vagyunk azok, akik szembesülnek azzal, hogy a kedves ismerősünk sms-ben tájékoztat minket a késéséről (mint minden egyes alkalommal). Előfordul, hogy csoportos munka esetén a munkatársunk nem készült el még a munka ráeső részével, pedig már határidő van.
 
A halogatás jelensége sokféle formában megnyilvánulhat. Egy-egy halogató folyamatosan késik, mások mindig elkezdenek rengeteg dolgot, lelkesek, aztán kimaradnak, elhanyagolják a tevékenységeiket: ők azok, akik mindig tele vannak ötlettel, de valahogy alig valósul meg belőlük bármi is. Megint más esetekben a halogatók hajlamosak úgy dönteni, hogy majd később megcsinálják; majd pár nap, hónap, vagy akár év múlva foglalkoznak vele, mert most egyszerűen nem bírják rászánni magukat. 
 
A halogatással eltöltött idő nem jár szükségszerűen semmittevéssel, ágyban heverészéssel és nappali ábrándozással. Vannak, akik inkább más feladatokon dolgoznak, ők azok, akik kitakarítanak, rendet raknak a szekrényeikben és a számítógépükön, kiválogatják a rég nem használt ruhákat, rájönnek, hogy feltétlenül most kell elhúzni a tűzhelyet az alapos takarításhoz, esetleg ABC-sorrendbe rakják a könyveiket a polcokon.
 
A halogatás leküzdését érdemes kis lépésekkel kezdeni. Érdemes megfigyelni, hogy mikor, minek hatására lép be a feladatok elvégzésébe a halogatás: mert valami friss, izgalmasabb elfoglaltság lépett az életünkbe? Megunjuk az eddig végzett feladatot? Érdemes ezek ismeretében tervet készíteni, és komoly erőfeszítést tenni a cél érdekében, hiszen, miután kész vagyunk, pihenhetünk, és már nem kell feleslegesen aggódnunk, hogy nem leszünk kész, mert nem kezdtük el időben. A szorongás már nem keseríti meg pihenésünket. A halogatáshoz vezet, ha nem szeretjük a munkánkat, túl pesszimisták vagyunk, vagy éppen túlságosan is optimisták (a valahogy majd megoldódik nem biztos, hogy célravezető gondolkodás halogatás esetén).
 
Természetesen a halogatás sem teljesen haszontalan, segítségével elvégezhetünk más dolgokat, elkezdhetünk új hobbikat, és ha ügyesen váltogatjuk a feladatainkat, egyszerre többel tudunk haladni. Ráadásul néha egy kis pihenés még pozitívan is hathat a teljesítményünkre, így érdemes csupán keretek közé szorítani, amivel nem hozzuk magunkat vagy másokat kellemetlen, kényelmetlen helyzetbe, és nem okozunk magunknak felesleges szorongást. 

A blogbejegyzést SEREG MARGIT pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK