=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Szex, erőszak, média - Hol az összefüggés?
RUSZKAI SZILVIA
RUSZKAI SZILVIA
- 2017. 03. 09. 12:35

read.jpg

 A nyugati társadalmakban az utóbbi években jelentősen megnövekedett a nemi erőszak és más szexuális bűncselekmények száma. Ezzel párhuzamosan a televízióban, videókon és a pornográf kiadványokban megjelenő nyílt erőszakos szexuális tartalom is ugrásszerűen megemelkedett.

 Sokan úgy vélik, a médiában látott erőszakos tartalom egyértelműen befolyásolja az emberek viselkedését, s utánzásra ösztönöz. Példának a reklámokat szokták felhozni, melyeknek nem titkolt célja, hogy befolyásolja az emberek vásárlási hajlandóságát, méghozzá úgy, hogy az adott terméket vonzó, kellemes környezetbe helyezi. De mi van akkor, ha a média által az erőszak is ilyen kellemes környezetbe kerül? A dekondicionálásos elmélet szerint, a nemi erőszakot bemutató filmek, videók által kiváltott undor és rémület dekondicionálódik, ha azt az ember otthon, egy kényelmes fotelben, italt szürcsölgetve nézi végig. Ezt számos empirikus kísérlet is alátámasztotta már. 


A másik érv a média káros hatása mellett, hogy sokan úgy vélik, az egyik fő feladata a társadalom ábrázolása, s annak bemutatása, hogy különböző emberek, különböző helyzetekben hogyan viselkednek. A fiatalok pedig ez alapján utánozzák az eléjük állított modelleket. Ha pedig az erőszakos szexualitást elfogadhatónak, sőt kifejezetten vonzó dolognak láttatják, akkor azt fogják utánozni. Hans Eysenck szociálpszichológus azonban egyik érveléssel sem ért egyet, szerintük sok egyéb tényező is közrejátszik abban, hogy valaki miért követ el ilyen bűncselekményt. Illetve, az is vitatható, hogy mindenkire egyformán hatnának a médiumok. Hiszen, mindenki ugyanazt látja, mégsem cselekszik mindenki ugyan úgy. Eysenck szerint szoros összefüggés van a személyiség és a szexuális attitűd, a viselkedés és a gondolkodásmód között. A nemi erőszakot elkövető emberekre jellemző az agresszivitás, önzés, elégedetlenség, új élmények iráni csillapíthatatlan vágy, valamint hajlamosak a kíméletlen és antiszociális viselkedésre. Az is nagyon jellemző, hogy valamilyen pszichés zavarral küzdenek, például pszichoticizmusban vagy skizofréniában szenvednek.
 
Számos empirikus kutatás készült abból a célból, hogy feltárja a média és az erőszakos bűncselekmények közötti kapcsolatot, azonban ezek nem feltétlenül szolgáltak megbízható kutatási eredményekkel, mivel súlyos anyagi érdekek húzódtak meg a kutatás hátterében. A bizottsági tagok nagy része nem szakemberekből, hanem a csoportérdekeket képviselő médiumokból állt, akiknek nyilvánvaló érdeke volt a fent említett összefüggés cáfolása, de legalábbis bizonyíthatóságának megkérdőjelezése. A kulcskísérlet, ami némi áttörést hozott az ügyben Barnes, Malamuth és Check nevéhez fűződik. Egyetemistákon végeztek kísérletet, s azt látták, hogy a pszichoticizmusban magas értékeket mutató hallgatók visszautasítják az olyan nemi kapcsolatot, ahol az érzelmek dominálnak, s gyakran gondolnak szexuális együttlét alatt erőszak alkalmazására. Sőt, a partnerrel szembeni kényszerítés alkalmazását preferálják. 

Nem idegen tőlük a szadomazochizmus és a csoportos szex sem. A leglényegesebb megfigyelés azonban az volt, hogy a számukra levetített videók közül, belőlük az erőszakot alkalmazó formák váltottak ki kellemes érzéseket és nemi izgalmat. Ebből az a következtetés vonható le, hogy rájuk – akiknek már eleve abnormális szexuális attitűdjeik vannak vagy pszichés betegségekkel és szexuális zavarokkal küzdenek – egyértelműen hat a médiában látott erőszak. A képi megjelenítés felerősíti saját attitűdjeiket és gyakran cselekvésre ösztönzi őket. Arra viszont nincs szilárd bizonyíték, hogy egy pszichésen ép személyre bármi hatása lenne a médiának. Ennek ellenére, mindenképp korlátozni és szabályozni kellene, hogy mit és milyen formában vetítenek a tv csatornák, hiszen azokat bárki láthatja. Ahhoz azonban, hogy ez megvalósulhasson, a médiumoknak csoportérdekeiket félre kell tenniük, hogy még idejében megfékezhető legyen a nemi erőszak tovább burjánzása.
 
Felhasznált irodalom:
Eysenck, H. – Eysenck, M.: Szex, erőszak és a média. In: Pléh Csaba – Boros Ottília (szerk.), 897-904. Bevezetés a pszichológiába, Osiris Kiadó, Budapest, 2004.

A blogbejegyzést RUSZKAI SZILVIA pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

rutian18 - 2019. január 8., Kedd 18:23

kyrie 4

fitflop sandals

nike huarache

nike air max 95

james harden shoes

nike kd

Hermes Belts

ray ban eyeglasses

ferragamo shoes men

stephen curry shoes

air jordan

fitflop sale

jordan 11

puma shoes

lebron 14

nike air max 90

pandora

under armour shoes

adidas nmd

kate spade handbags

salvatore ferragamo shoes

nike vapormax

balenciaga sneakers

coach outlet

air vapormax

yeezy

balenciaga bags

salomon xa pro 3d

supreme clothing

pandora

moncler jacket

pandora bracelet

ralph lauren outlet

kd shoes

Salomon

fitflop

jimmy choo

burberry

red bottom shoes

nike air vapormax flyknit

mulberry

adidas originals nmd

moncler

air max 95 black

jordan 11 space jam

yeezy

birkenstock

skechers shoes

louboutin shoes

adidas ultra boost

yeezy shoes

bvlgari ring

lacoste outlet

kate spade handbags

air max 2018

moncler jacket womens

air max 90

kyire 4

cartier bracelet

ed hardy

goyard backpack

nike air max 97

ultra boost

pandora earrings

chrome hearts sunglasses

air max 97 mens

longchamp

supreme clothing

ecco boots

birkenstock sandals

pandora charms

mbt mens shoes

yeezy boost 350

hermes belt men

salomon

nike air max 97

true religion jeans

oakley prescription sunglasses

ralph lauren

chrome hearts bracelet

pandora uk

pandora bracelet

curry 4 shoes

Yeezy Shoes

michael kors

chrome hearts

salomon speedcross 4

pandora jewelry official site

asics

asics shoes

north face coats

nike air max

nike air max 2018

adidas originals superstar

moncler jacket womens

red bottoms

lebron 15

michael kors

ralph lauren shirts

moncler jacket mens

coach bags

jordan shoes

burberry outlet

air max 97 gold

longchamp

air max 270

fitflop shoes

prada

ray ban

christian louboutin shoes

prada shoes

yeezy boost

mcm bags

kate spade handbags

adidas nmd r1

air max 95

nike air max 90

jordan space jams

nike air max

goyard bag

moncler jacket

air max 90

kd 11

true religion

celine wallet

huarache shoes

ralph lauren outlet

mcm handbags

pandora necklace

nike air max 270

barbour jacket

red valentino

Pandora Bracelet

jordan retro

north face outlet

burberry handbags

mont blanc


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK