=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Nemsokára becsengetnek!
Czecz Fruzsina
Czecz Fruzsina
- 2017. 03. 17. 12:43

Iskola.jpg

Augusztus utolsó napjaiban járunk – ez az információ sokféle jelentéssel bír. Láttuk az ünnepi tűzijátékot, még kellemes a Balaton vize, nemsokára szüretelhető a gyönyörű szőlő és este hamarabb sötétedik. Több millió gyermeknek azonban már más van a gondolatai között: nemsokára feltűnik a naptárban az a bizonyos szeptember 1… 

Aki már idősebb, tudja (legalábbis sejti), hogy mi vár rá. Részt vett már tanévnyitón, ismeri az osztálytársait, a tanárai nevét. Nem téved el az épületben, betartja a menzánál való sorban állás íratlan szabályait is. Nem idegenek neki a színek, szagok, a padok, a tornaterem zaja. Tudja a határokat és korlátokat, ismeri, hogy milyen teljesítményért milyen osztályzatot várhat.

De mi van azokkal a kisdiákokkal, akiknek mindezekről még semmi tapasztalatuk nincs? Az iskolából eddig annyit láttak, hogy az első ismerkedő napon - még óvodásként - bementek rajzolni egy kedves nénivel. Rengeteg újdonság vár rájuk! Egy 6-7 éves gyerek nagy fejlődésen megy keresztül. Az iskolára való alkalmasságnak testi, szellemi és érzelmi jelei is vannak. A kissé pufók, kissé aránytalan óvodások hamar megnyúlnak, és a „babás” külső is átalakul. Csinos, nőies kislányok és erős, vagány kisfiúk válnak a gyerekekből.


Iskolásként egy új viselkedési formát is meg kell tanulni, hiszen 45 percig csöndben, figyelmesen és egy helyben kell ülni. Ezek közül egyik sem jellemző egy szeleburdi óvodásra… Rengeteg információ érkezik a gyerekekhez, a munkafüzetek gyakorlatai egyaránt igénybe veszik a memóriájukat, figyelmüket és kézügyességüket is. Kialakul az úgynevezett feladattartás, ami azt jelenti, hogy a gyerek képes folyamatosan az adott feladatra koncentrálni és végig is vinni azt.
A korábbi, vágyak uralta rendszer felborul, ha játszani, pihenni lenne kedve a gyereknek, ezt nem érheti el azonnal. Meg kell tanulnia előre gondolkodni, várni és teljesíteni. Ha a szünetben nem ette meg a szendvicsét, végig kell ülnie az órát, és csak a piros-kék díszítősor megírása után juthat hozzá a finomsághoz. Ha a tanító néni feltett egy kérdést, amire öten tudják a választ, ki kell várni, míg rá kerül a sor, és ő is hozzászólhat az órához.

Megismerkednek a jutalmazás-büntetés új formájával is, ami eltérhet attól, amit szüleiktől láttak. Ma már sok nagycsoportos találkozik fejlesztő feladatokkal, amik a közelgő iskolára készítik fel őket. A házi feladat azonban egy új fogalom a gyerekek szótárában. „Nem elég, hogy egész nap dolgoztam a suliban, megettem a furcsa levest az ebédlőben, ügyesen fogócskáztam a játszótéren, még délután is tanuljak?” – gondolhatja egy friss elsős. Bizony, új napirend kezdődik, amibe a leckeírásnak is be kell épülnie. Ez a kötelességtudat és a fegyelem próbája is, ami a későbbi „Nagybetűs Élethez” elengedhetetlen.

Az osztályban meg kell szokni egy új közösséget is, és alkalmazkodni kell a társakhoz. Fel kell dolgozni az óvodás barátságok megszakadását, nem beszélve az első szerelemtől való elválásról! Szerencsére hamar alakulnak új kapcsolatok, új „legjobb barátokra” lelnek a kicsik. Korábban mindenben a szülők szolgáltak mintaként, az iskolában ez is megváltozik. A felnőttek közül a tanító néni válik mindenhatóvá, és könnyen lehet, hogy a gyerek mindent csak tőle fogad el. Ha tanácsra vagy információra van szüksége, az osztályfőnöke véleménye az első. Ha a legújabb rajzfilm, képregény, illatos radír a téma, természetesen a kortársakhoz fordul. Ezek alapján úgy tűnik, mintha a szülők szerepe csökkenne, pedig ez nem igaz. A szerep nem vész el, csak átalakul, ugyanolyan fontos marad az apa és az anya. Legfontosabb feladatuk most a biztonságos, stabil háttér megteremtése. Olyan otthoni légkört érdemes kialakítani, ahol a gyerek mindenről beszámolhat, érdeklődő szülőkre talál, akik buzdítják és segítik, ahol kell.

Megannyi új élmény, új hatás éri a gyerekeket, nagyon fontos úton indulnak el az iskolakezdéskor. A tudásvágy, a szorgalom, a kitartás, a céltudatosság és az önbizalom alapjai ezekben a hónapokban képződnek. Motiváljuk a kicsiket, hogy később már ők motiválják saját magukat!

A blogbejegyzést Czecz Fruzsina pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!



Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK