=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A mindfulness terápiák
Hollósy-Vadász Gábor
Hollósy-Vadász Gábor
- 2017. 07. 05. 20:49

letoltes-jpg-595d34af00b78.jpg

A múltkori írásom folytatásaként röviden ismertetem a mindfulness terápiákat.

A mindfulnesst a MBSR - program (Mindfulness- Based Stress Reduction; magyarul: mindfulness alapú stressz redukciós program) tette alkalmassá arra, hogy a klinikumban is elterjedjen. A MBSR-t Kabat-Zinn (1990; idézi Porosz, 2010, 101. o.) fejlesztette ki, oly módon, hogy elhagyta a buddhizmusból származó spirituális célok kijelölését, valamint a klasszikus pszichoterápiás kezelési eljárásokat. A program nyolc hétig tart, ennek ideje alatt a betegek 20 fős csoportokban megtanulják az önvizsgálatot, ezen keresztül megismerik a saját stressz kezelési módszerűket. MBSR program során a betegeknek megtanítják az ülő és a fekvő meditációt. Az előbbi során elsajátítják a páciensek a gondolatok és érzelmek folyamatos megfigyelését, míg a fekvő helyzetben a testi érzelmek pásztázó monitorozását sajátítják el. (Ez azt jelenti, hogy a különböző testrészekben reprezentálódnak az érzelmeink, viszont ezek nagy része tudattalan marad számunkra, de a gyakori pásztázás által meg- ismerhetjük ezeket.) Ezeket kiegészítik a könnyebb fajta jóga gyakorlatok. Az MBSR használja még a szeretet meditációt, amelynek során a páciens egy szeretett lénnyel kapcsolatos pozitív érzelmeire gondol, majd ezeket kiterjeszti a többi emberre, sőt még ellenségeire is. A MBSR program eredményeként a beteg hozzáállása a betegségéhez megváltozik, elősegítve ezzel gyógyulását, illetve a tünetek csökkenését.

A Mindfulness-based cognitive therapy (magyarul: éberségalapú kognitív terápia, rövidítése: MBCT) egy másik tudatos jelenlét technika, ami szintén egy elterjedt klinikai eljárás. Az MBCT–t Safran és Segal (1990; idézi Porosz, 2010) fejlesztette ki többszörösen visszaeső depressziósok számára. A 8 hetes terápia során a hangulatbetegek megtanulták, hogy a figyelműket a légzésükre irányítsák, ezáltal elsajátították, hogy érzéseiket, gondolataikat lehetséges a jelenben értékelésmentesen vizsgálni. „Így számukra felismerhetővé válik, hogy a depresszív visszaesések miként kapcsolódnak a gondolkodás, az érzések és a viselkedések automatikus üzemmódjának visszatéréséhez” (Porosz, 2010, 103. o.). A terápia későbbi részében a betegek a terapeuták vezetésével egy tervet dolgoznak ki, aminek segítségével megfelelően tudnak reagálni a visszaesés jeleire, és ilyen módon elkerülhetővé válhat a komolyabb állapotromlás.

A Dialectical behaviour therapy-t (rövidítése: DBT, magyar jelentése: dialektikus viselkedésterápia) Linehan (1993; idézi Porosz, 2010, 104. o.) hozta létre olyan betegségek kezelésének a céljából, melyekben önkárosító viselkedések fordulnak elő. Ilyen viselkedési forma lehet pl. a túlzott alkoholfogyasztás és esetenként kemény drog használata. DBT terápia nem alkalmazza a meditációt, ami a mindfulness terápiák gyakori eszköze, viszont hasznosítja a klasszikus kognitív terápiák módszertanát. A betegnek a terapeuta megtanítja, hogyan ismerheti fel negatív érzelmeit, hogyan csökkentheti azokat, és miként tudja ezzel egy időben a pozitív érzelmeket megerősíteni. A társas interakció során a betegnek megtanítják, hogyan legyen középutas, vagyis a viselkedése egyik szélsősége irányba se forduljon el. Pl. megtanulja a páciens, hogy apaként nem szabad se túlzottan kontrollálónak, se végtelenségig engedékenynek lenni. A terápia a tudat három különböző funkcióját különíti el, ezek a racionális, az érzelmi és a bölcs tudat. A terápia hangsúlyt fektet a spontán cselekedetekre, mellyel elősegíti a bölcs tudat működését. A terápia ezen lépéseinek a hatására nagymértékben csökkenthetők az önkárosító tevékenységek.

 

Hollósy-Vadász Gábor

pszichológus

A blogbejegyzést Hollósy-Vadász Gábor pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK