=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A relaxáció pszichológiája
Hollósy-Vadász Gábor
Hollósy-Vadász Gábor
- 2017. 08. 06. 13:27

69150327-relaxation-wallpapers-jpeg-5986fcb3a685c.jpeg

A 21-ik század elején az életünk felgyorsult, az információs társadalom megjelenésével naponta információk tömege áraszt el minket, szinte azonnal értesülhetünk a világban zajló változásokról. Sok esetben szinte teljesen felborul a munka - magánélet egyensúlya, gyakran a napi 10 -12 óra munka mellett alig marad időnk a családunkra. A föntebbi tényezők mentálhigiénés szempontból nagyon károsak, illetve a fizikai állóképességünket is rontják. Ezekre a problémákra végleges megoldást nem jelent, de a tüneteket és stressz szintet csökkentheti a rendszeres relaxáció.

A relaxáció egy olyan állapotra utal, amikor a személy megszabadul a belső feszült állapotától. A belső feszültség kialakulásának számos oka lehet pl. szorongás. A relaxációról élettani szempontból azt érdemes tudni, hogy főként a frontális cortexen fejti ki a nyugtató hatsást, ami az emberi lét egyik meghatározó eleme, hiszen ide kötődnek a főbb kognitív tevékenységek pl. logikus gondolkodás. E-mögött az áll, hogy az agy hátsó területei a frontális agyterületnek nyugtató jeleket küldenek. Fontos, hogy relaxáció hatására csökken az arousal szint is, ami felelős a központi idegrendszer általános aktivitási szintjéért. Ennek következtében csökken a szorongás, düh és a félelem érzet. A relaxáció a központi idegrendszer mellett a vegetatív idegrendszerre is képes hatni ennek során csökken a pulzus, mélyül légzés, lazábbá válnak az izmok, főként a törzsizmok. Gyakorlatilag, a relaxáció egyfajta speciális nyugodt állapot. A fentiek hatására a szervezet könnyebben képes megbirkózni a stresszel, ami bizonyítottan megnöveli a várható élettartamot, illetve a coping mechanizmusok is fejlődnek. Ez a fogalom arra utal, hogy a psziché meggátolja, hogy az ént negatív gondolatok, hatások érjék.

A pszichológián belül számos relaxációs technikát alkalmaznak. Talán, a legelterjedtebb Jacobson progresszív technikája. A módszer lényege, hogy instrukciók alapján a test különböző izomcsoportjait kell megfeszíteni majd, elernyeszteni. Az izom csoportok feszítésének hosszát és gyakoriságát mindig a helyszínen jelenlévő relaxációt vezető személy határozza meg. A legtöbb relaxációs technika, viszonylag könnyen elsajátítható és alkalmazható egyedül is, akár a munkahelyen (ha erre van lehetőség), akár otthon. Ezek mellett a relaxációt szokták használni más technikák alkalmazása elött is, abból a célból, hogy a személy ellazuljon és készen álljon egy másik módszer használatára. Erre egyik legjobb példa a katatim imagináció, mely szinte mindig relaxációval indít.

Összesgében, a relaxáció mind pszichológiai, mind orvos-biológiai szempontból számos előnnyel bír, ezért érdemes használni, abban az esetben, ha valaki egy nehéz élethelyzeten megy keresztül, vagy a mindennapok során kénytelen számos stresszforrással megküzdeni.

Hollósy-Vadász Gábor

pszichológus

A blogbejegyzést Hollósy-Vadász Gábor pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK