=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Hogyan motiváljuk önmagunkat a munkahelyen?
Hollósy-Vadász Gábor
Hollósy-Vadász Gábor
- 2017. 07. 10. 20:03

20131206-163024-copy-jpg-5963c162a8863.jpg

Manapság egyre több időt kell, hogy munkával töltsünk, sokszor napi 10 -12 órát. A sikeres munkavégzés egyik alappillér, hogy motiváltak legyünk, illetve a motiváltság a burn out-tól is meg tud védeni.

Szervezetpszichológiai szempontból kétfajta motivációs faktor típust különíthetünk el: a belső, illetve a külső motivációs faktorokat. A külső motivációs faktorokat a legtöbb esetben a munkahely biztosítja pl. jó fizetés, megfelelő munkakörülmények, szolgálati autó stb. A belső motivációs faktorokra az jellemző, hogy a munkavállaló pszichés működéséből fakadnak pl. örömöt jelent számára, ha segíthet az ügyfélnek. Sajnos számos esetben, a szervezetek egyáltalán nem, vagy csak nagyon alacsony színvonalon működtetnek a motivációs rendszereket. Az is gyakran megfigyelhető jelenség, hogy a szervezetek ugyan próbálják motiválni a dolgozókat, de csak és kizárólagosan a külső motivációs faktorokra támaszkodnak. Ebben az esetben, ha el akarjuk kerülni a kiégést, szükséges, hogy saját magunkat motiváljuk. A kérdés, hogyan tudjuk önmagunkat motiválni?

Az első és talán a legfontosabb az önismeret. Ismernünk kell önmagunkat: 1) tudnunk kell, miért ebben a szakmában dolgozunk. 2) hova szeretnénk eljutni? 3) ez lehetséges-e ebben a szakmában? 4) mi az, ami örömöt nyújt nekünk ebben a szakmában?

A második szintén fontos dimenzió, hogy a jelenlegi munkahelyünk mennyire passzol össze az elvárásinkkal: 1) mi az, amiért lojálisak vagyunk a jelenlegi munkahelyünkhöz? 2) milyen előnyei és hátrányai lennének egy munkahely váltásnak? 3) a munkavégzés mellett jut-e idő a magán életre is? Pl. tudunk-e hobbinkkal foglalkozni, vagy jut-e elég idő a gyereknevelésre?

A harmadik dimenzió szorosan nem kötődik a munkavégzéshez, de mégis jelentősen tudja növelni a munkahelyi motivációt, ez a sportolás. Ennek számos pozitív haszna van, mind mentál higiéniás szempontból, mind testi egészség megőrzésének az aspektusából. 1) segít levezetni a munkahelyi stresszt. 2) ha valamilyen okból kifolyólag nem voltunk sikeresek a munkahelyen, akkor itt megélhetjük a sikert, ami növeli az önértékelésünket ezáltal megerősödhet a hitünk önmagunkban. 3) jól fejleszthető a kooperációs képesség.

Összeségében, manapság egyre több időt töltünk a munkahelyünkön, de ott nem feltétlenül működik meglelően a motivációs rendszer, ezért fontos, hogy képesek legyünk saját magunkat motiválni. Ehhez önismeret szükséges, tudjuk mik a céljaink, miért űzzük az adott szakmát. Ezek mellett az is szükséges, hogy legyen magánéletünk, illetve sportolás által le tudjuk vezetni a munkahelyi stresszt. Ezek hosszú távon a kiégés ellenszerei lehetnek.

 

Hollósy-Vadász Gábor

pszichológus

A blogbejegyzést Hollósy-Vadász Gábor pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Szilveszter - 2017. július 11., Kedd 23:08

Ez egy kicsit felületesre sikerült, no meg egy picit vérszegényre. Sebaj, majd legközelebb! ☺️


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK