=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A pszichológus válaszol


stresszkezelés
2018. január 10., Szerda 14:15 - Bács-Kiskun

A fiammal kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni. Az egyik legnehezebb egyetemre jár, másodéves. Már a nyári vizsgaidőszakban tapasztaltuk, hogy nagyon nehezen viseli a vizsgával járó stresszhelyzeteket. Nagyon bizonytalan magában, pánikol, hogy olyat húz, amire véletlenül nem jutott ideje. Nem bír egyedül lenni, mindig kiborítja magát. A tanulmányi eredménye nagyon jó, szeret tanulni, szeretné elvégezni az egyetemet, szeretne ezen a területen dolgozni. A nyomás hatalmas, a tananyag mennyiség hatalmas, megértem és támogatom őt mindenben. Mondtam, nekem elég egy gyengébb jegy is, nem kell 5-ös mindenből, nem szeretném, ha megviselné a dolog. Ő is tudja, hogy ez így nem jó, magától javasolta, hogy pszichológushoz kéne fordulnunk, ha vége ennek a vizsgaidőszaknak. Szeretném kérdezni, mit tehetünk, hogy megszűnjön ez a helyzet, hisz sok energiáját emészti fel a pánik és nem akarom, hogy végérvényesen valami baja legyen. Milyen stresszkezelési módszerek vannak, amit esetleg már a szakember segítsége előtt is használni tud? Ha pszichológushoz fordulunk, körülbelül meddig tart egy ilyenfajta kezelés? (tudom egyénileg eltérő, de biztos van egy átlag)Annyit még hozzátennék, hogy sajnos én is maximalista vagyok magammal szemben, lehet, hogy ezt adtam át tudtomon kívül? Teljes családban neveltük, 2 testvére van, Ő a legkisebb. Köszönöm válaszát!

A választ Bende Katalin küldte be.
Kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

Kedves Vig Istvánné és a legkisebb fia! Örömre ad okot, hogy a fia pszichológushoz szeretne fordulni. Úgy gondolom, hogy a legtöbbet a fia tehet önmagáért, hiszen mint Ön is írja, nagyon jól tanul, nehéz egyetemre jár, stb. Így biztos vagyok benne, hogy nagyon okos is és képes rá, hogy önmaga kezelje a helyzetet - akár egy szakember segítségét kérve. Tudom és érzem szavaiból, hogy nagyon aggódhat legkisebb fiáért.. mégis arra kérném, hogy bízza rá a döntést, hogy kihez és mikor fordul segítségért. A maximalizmus nem gének útján, de átadható/átvehető, megtanulható. Leegyszerűsítve a kérdést, azt szoktam mondani, hogy min. 10-12 alkalom szükséges ahhoz, hogy egy pszichológus segítségével meginduljon valamilyen változás. Természetesen lehet ennél kevesebb és több is. A stresszkezelésnél leegyszerűsítve két út mutatkozhat: 1. A stresszhelyzet hatásának csökkentése (ilyenkor a stresszhelyzetekre kevésbé vagy egyáltalán nem leszünk ingerültek) 2. A stresszel való megküzdésünk erősítése (könnyebben kezeljük azokat) Mivel csak nyugodt állapotban tudunk koncentrálni, erősítenünk szükséges a testünk fizikai állapotát, fontos lehet a rendszeres sportolás vagy séta. Végezhetünk lazító gyakorlatokat is (mély lélegzés, relaxáció, jóga, autogén tréning) vagy vehetünk egy kellemes fürdőt, a teák, illóolajok (a citromfű, a levendula), végül a pihentető és rendszeres alvás is segíthet.
kép: Bende Katalin
Bende Katalin

Kérdezzen tőlünk

KÉRDEZZEN TŐLÜNK