=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Első benyomás - Tényleg olyan fontos?
KÓCZÁN BALÁZS
KÓCZÁN BALÁZS
- 2017. 03. 08. 15:45

lufi.jpg

 Az emberek többsége úgy tartja, hogy az első benyomás a legfontosabb hatás, amelyet másokra teszünk, és törvényszerű, hogy nincs is második esélyünk. Tényleg ennyire fontos lenne? Ha igen, később már nem is tudunk javítani?

 Minden szociális interakció első, meghatározó jelentőségű szakasza más emberek észlelése. Ezt a folyamatot, tehát a másik szociális észlelését személypercepciónak nevezzük, amely egy rendkívül bonyolult és számos tényező által befolyásolt folyamat. Eredményeképpen másokról benyomásokat szerzünk, ezeket értelmezve pedig ítéleteket alkotunk, következtetésekre jutunk, majd pedig mindezekből egységes összképet, személyiségképet alkotunk.

 
A téma az 1930-40-es években került az érdeklődés középpontjába. Leghíresebb képviselője Solomon Asch (1907-1996), lengyel származású amerikai pszichológus, a szociálpszichológia egyik legjelentősebb úttörője. Felismerte, hogy az emberek hamar véleményt alkotnak egy-egy személyről, és az így kialakított első benyomás csak nehezen alakul át. Asch elsők között vizsgálta ezeket a sorrendi hatásokat.
 
Az egyik vizsgálatban egy hipotetikus személyről kétféle leírást adott, amelyben jó és rossz tulajdonságok vegyesen megtalálhatók voltak (intelligens, szorgalmas, impulzív, kritikus, makacs, irigy). Az egyik listán a sor a pozitív szavakkal kezdődött, míg a másik lista is ugyanezeket a jelzőket tartalmazta, de fordított sorrendben. A két lista olvasatán különböző képek alakultak ki a kísérleti alanyokban. Az első esetben a személyt sokkal pozitívabban értékelték, mint a második lista alapján. Ez a vizsgálat egyértelmű bizonyítékot nyújt arra, hogy az elsőnek kapott információnak aránytalanul nagyobb hatása van az ítéletekre. Ez az úgynevezett elsőbbségi hatás. Asch úgy gondolta, hogy a jelenséget az okozza, hogy a későbbi jelzők jelentése elmozdult az elsőnek bemutatott jelző irányába, hogy jobban összhangba kerüljenek vele. Az erős elsőbbségi hatás Luchins kísérletében (1957) is jelentkezett, a benyomásokat nagymértékben meghatározta az, hogy milyen töltetű szöveget olvastak előbb a kísérleti alanyok. 
 
Egy másik kísérletben azonban az is kiderült, hogy milyen könnyen ki lehet küszöbölni ezt az elsőbbségi hatást. Amennyiben figyelmeztetjük alanyainkat, hogy addig ne döntsenek, amíg minden jelzőt el nem olvastak, akkor az elsőbbségi helyett az újdonsági hatás fog érvényesülni, vagyis az lesz a meghatározó, hogy mit hallott utoljára a kísérletben részt vevő személy. Ennek legnyilvánvalóbb magyarázata az emlékezettel magyarázható. Ha egy interakció során az egyik fél még nem döntött a másik személlyel kapcsolatban, akkor jó eséllyel az utolsó információk bizonyulnak majd döntőnek, hiszen alanyunk erre emlékszik nagyobb valószínűséggel.
 
De mi alapján keletkezik az első benyomás? Az emberi észlelés alapvetően három forrásból tevődik össze. Az első a fizikai megjelenés, amely alatt a külsőt (szépség, frizura, testalkat, stb.) értjük. A második a nonverbális jelzések, ide a mimika, a tekintet és egyéb gesztusok tartoznak, a harmadik pedig a viselkedés, ahová a beszédet és egyéb tevékenységeinket soroljuk. E három fő elemből és több egyéb befolyásoló tényezőből együttesen alakul ki a benyomás. Az egyik legfontosabb ilyen tényező a személyek kulturális elméletei, például ha nyugati kultúrában szocializálódott az ember, akkor ilyen a szeretetre méltóság, az érzelmi stabilitás, a lelkiismeretesség, ezzel szemben a keleti kultúránál - az előbbiek mellett - a konformitás kap nagy hangsúlyt. Ezek mellett jelentős személyészlelést befolyásoló tényezők még a szociális környezet, az észlelő személyiségtulajdonságai, a célszemély ismertsége illetve bonyolultsága, stb.
 
Az első benyomás jelentőségét mutatja kialakulásának gyorsasága is. A Kalifornia Egyetem kutatásai alapján már húsz másodperc alatt kialakul az első benyomás. Ennél is döbbenetesebb egy brit klinikai pszichológus, Linda Blair vizsgálata, akinek elmélete szerint az embereknek mindössze hét (!) másodpercre van szükségük ahhoz, hogy valakiről vagy valamiről véleményt formáljanak, és ezáltal megtörténjen az első benyomás. A klinikai pszichológushölgy szerint ezt a folyamatot tudatalattinknak köszönhetjük, és egyfajta túlélési ösztönként funkcionál.
 
Megállapíthatjuk tehát, hogy az első benyomás rendkívül fontos, és nagyon nehéz megváltoztatni. Mégis mit tehetünk azért, hogy ez a benyomás a lehető legjobb legyen ránk nézve? A felmérések alapján általában azokat a személyeket kedveljük, akik a testükkel felénk irányulnak, a szemünkbe néznek, felénk tekintenek, bólogatnak, amikor beszélünk, és úgy hisszük, hogy ők is kedvelnek minket. Ezeken felül megnyerő lehet még az ápoltság és a naprakészség, de a legnagyobb aduászunk egy kedves kis mosoly lehet .

 

A blogbejegyzést KÓCZÁN BALÁZS pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK