=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A stressz csökkentésének 12 módja
Velez Csaba
Velez Csaba
- 2017. 03. 09. 12:24

12.jpg

 A mai világban egyre több stressz éri az embert, amitől sokan nagyon nehezen tudnak megszabadulni. Az állandó idegeskedés nem tesz jót sem a szervezetnek, sem az emberi kapcsolatoknak. Ezzel a 12 módszerrel könnyen és hatékonyan csökkenthető a mindennapi stressz mennyisége, így jóval nyugodtabb életet élhetünk.

 A stresszorok kiiktatása

Természetesen az ember alaptermészetén nehéz változtatni, de a stresszorok kiiktatása az eredendően stresszesebb személyiségeknek is segítség lehet. Ha tudjuk, hogy valami idegesít minket, próbáljunk a lehető legkevesebbszer érintkezni vele. Tegyük fel, hogy az egyik munkatársunk jelenléte rendkívüli módon frusztráló számunkra. Próbáljunk minél messzebb ülni tőle, és a lehető legkevesebbszer hozzá szólni, így csökkenthetjük az általa okozott stresszt.
A munkahely stresszmentesítése
Ez nem mindig könnyű, de elkezdhetjük azzal, hogy egy csendesebb sarkot választunk magunknak, ahol kisebb a nyüzsgés. Ha ez nem járható út, hallgathatjuk munka közben kedvenc zenénket, vagy kitalálhatunk mást, amivel kellemesebbé tesszük a munkahelyi környezetet.
Analizálás helyett cselekvés
A legtöbb ember hajlamos túlgondolni és analizálni a problémákat addig a pontig, amíg ez már inkább akadályozza, nem pedig segíti a megoldást. Ha úgy érezzük, elakadtunk egy problémával, inkább próbáljunk ki egy nem teljesen biztos megoldást, majd az eredményekből és a visszajelzésekből következtessünk. Ennek több értelme van, mint az állandó analizálásnak, rágódásnak és egy helyben toporgásnak.
Szünetek beiktatása
A feszült helyzetekben hasznos lehet, kisebb szünetek beiktatása,ha van rá lehetőségünk, legyen ez akár egy séta a ház körül, akár egy pozíció-váltás, vagy csak pár mély levegő, a test megmozgatása segíthet az idegesség feloldásában.
Mentális szünetek beiktatása
Ehhez a fajta szünethez nem kell elhagyni a helyünket, elég, ha fejben másra koncentrálunk. Ez lehet egy kedvenc dal felidézése, de feloszthatjuk teendőinket is kisebb feladatokra, majd mindegyik teljesítése után eltölthetünk egy kis időt a következő átgondolásával.
A harag elfojtása
A hirtelen haragú emberek sokszor megbánják dühkitöréseiket, amelyek alkalmával sok olyat mondanak, vagy tesznek, ami nem segít az adott helyzeten. Erre megoldás, hogy abban a pillanatban, amikor dühösek leszünk, átgondoljuk a lehetséges kitörés következményeit és hosszútávú hatásait. Ez általában segít lecsillapodni, ha azonban mégis a düh azonnali levezetése mellett döntünk, legalább tudatos döntést hoztunk, nem a pillanat hevében cselekedtünk
Stressz oldó szabadidős tevékenységek
Nem minden kikapcsolódásnak hitt szabadidős tevékenység csökkenti a stressz szintjét életünkben. Ha versengő típusok vagyunk, érdemes kevésbé versenyszerű sportot választani, ami nem növeli tovább az idegességet, ilyen lehet például a falmászás, vagy a kirándulás.
Rituálék, megszokások
Az életünkben a különböző rituális szokások igen megnyugtatóak lehetnek, itt azonban nem feltétlenül a vallásra vagy a különböző spirituális tevékenységekre kell gondolni. Elég, ha beiktatunk egy-egy megnyugtató mozdulatsort ébredés után, esetleg a napközbeni tevékenységek közé. Ezek az apró megszokások nyugtató hatással vannak a szervezetre, állandóságot és békét biztosítanak.
Kevesebb rohanás
A mai világban nehéznek tűnhet, de hatékonyan csökkenti az idegességet a kevesebb rohanás. Inkább induljunk el időben, keljünk fel előbb, tervezzük meg a napi tevékenységeket, hogy mindent kényelmes tempóban végezhessünk el, és próbáljuk nem túlzsúfolni a napunkat. Ez természetesen nem minden esetben lehetséges, de állandó tervezés mellett nyugodtabbak lesznek a napjaink.
A békesség imája
A békesség imája így hangzik: „Istenem, adj lelki békét, annak elfogadására, amin változtatni nem tudok, bátorságot, hogy változtassak azon, amin tudok, és bölcsességet, hogy felismerjem a különbséget.” Ezt 1926-ban írta NeinholdNiebuhr, és nagyon is igaznak bizonyul azóta is. Aki erre a különbségtételre képes, sokkal nyugodtabban él, nem stresszeli magát feleslegesen olyan dolgokon, amelyekre nincs ráhatása.
Mások elfogadása
Az egyik legfontosabb dolog a nyugodt élethez vezető úton annak elfogadása, hogy nem változtathatunk meg másokat. Minden embert el kell fogadnunk, ez sokkal megnyugtatóbb, mint az, ha görcsösen próbáljon megváltoztatni őket, hiszen a kudarc idegességet szül. Amennyiben nem akarjuk kizárni az adott embert az életünkből, komolyan félre kell tennünk ítéleteinket, hiszen enélkül a személy állandó stressz forrása lesz.
Megbánás
Mindannyian tettünk már olyan dolgokat az életben, amelyeket komolyan megbántunk. Az ezeken való rágódás azonban az egyik legfölöslegesebb tevékenység, hiszen nem változtathatjuk meg a múltat, jelenünket viszont megkeseríthetjük ezzel. Éljünk a pillanatban és tervezzük a jövőt, idegeskedés és stressz nélkül!

 

A blogbejegyzést Velez Csaba pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK