=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

„Szebb vagy, mint gondolnád!”
KOCSIS IVETT DALMA
KOCSIS IVETT DALMA
- 2017. 03. 09. 12:38

aszép

 A szépségnek ma már kultusza van.  A reklámokból csakúgy ömlik ránk a rengeteg lehetőség, hogy hogyan legyünk szebbek és szebbek. Miért van erre szükség? Talán azért, mert nem vagyunk azok? Vagy azért, mert sikeresen elhitetik velünk, hogy mi csak egy csúnyácska kis pont vagyunk ebben a tökéletes és szép világban?

 A Dove legújabb kampánya, amely magyarul a „Szebb vagy, mint gondolnád” nevet kapta, rámutat arra, hogy milyen súlyos önértékelési problémákkal küzdünk mi, nők. Bár véleményem szerint ez a probléma jelen van a férfiaknál is, csak talán kisebb mértékben. A kampányban most a nők játsszák a főszerepet, mivel ők azok, akik mindig is privilegizált helyet foglaltak el a szépséggel kapcsolatos elképzeléseinkben. Ezért van az, hogy a szépségipar legfőképpen a nőkre specializálódott, évszázadokra kibérelve ezzel a legkényelmesebb páholyokat a pszichológusoknál, hogy ily módon próbálják meg rendbe tenni szétzilált önbecsülésüket.

 
A videóban egy törvényszéki grafikus - aki korábban az FBI-nak dolgozott- rajzol le hölgyeket úgy, hogy nem látja őket. Egy függöny választja el az alkotót és az alkotni kívántat. A grafikus nem támaszkodhat semmi másra, csak arra, amit a nő elmond magáról, saját külsejéről. Ez alapján elkészül egy arckép. A fordulat akkor következik be, amikor belép a terembe egy olyan idegen, aki pár perce találkozott először az előtte lerajzolt nővel. Az ő feladata is az lesz, hogy személyleírást adjon, de ő már nem saját magáról beszél, hanem az előbb megismert hölgyről. 

Érdekes látni, hogy a második kép megszületésekor egy teljesen más arc rajzolódik ki előttünk, mint azelőtt.  Ebben a momentumban megpendülhet bennünk annak a sejtésnek a húrja, hogy ezzel a videóval végre egy komoly társadalmi, pszichológiai probléma kerül leleplezésre. A legmeghatóbb rész akkor következik, amikor a hölgyeknek megmutatják mindkét, róluk készült arcképet. A hatás drámai. Nem csak azért, mert szebb állkapcsot vagy szebb orrot tulajdonítottak az idegenek az adott nőnek, mint saját maga. Számomra még ennél is érdekesebb volt az, hogy a tulajdonságokban is különböztek egymástól a képek. Amíg az idegen által leírt képen nyíltnak, boldognak, barátságosnak látszik valaki, addig a saját vélemény alapján megrajzolt arc szomorúnak és zárkózottnak tűnik.  
 
Köztudott, hogy egy szép külsőhöz sokszor ismeretlenül is jó tulajdonságokat társítunk. Összefüggést látunk a jó megjelenés és a harmonikus életmód között. Nem is csoda, hiszen a magazinok és a különböző műsorok azt sulykolják a társadalom tagjaiba, hogy a szép külső a titka a boldog és kiegyensúlyozott életnek.  Tari Annamária szerint: „a szlogen, melyet a társadalmi elvárások elénk állítanak így hangzik: „jól kinézni és remekül érezni magunkat”. 
 
Érdekes szemszögből világítja meg a témát Naomi Wolf. Szerinte a szépségápolás nem is a nőkről szól, hanem az csak egy politikai eszköz a férfiak dominanciájának megőrzésére. Elmélete szerint a szépségnek való hódolat az iparosodás után terjedt el. Köszönhető ez a tömegtermelésnek, amely lehetővé teszi a nők szépségének kihangsúlyozását, megörökítését (például fényképek). Ennek következtében növekszik a frusztráció a nőkben külsejük miatt, amit a gazdaság ki is használ. Az elmúlt évek során különböző iparágak épültek a női szépség megteremtésére, fenntartására (gondoljunk csak a fogyókúra-iparra, a kozmetikai iparra, a plasztikai sebészetre). 

A szerző szerint a „modern nő a szépségmítoszt egy tömegesen terjesztett testi ideálhoz való állandó hasonlítgatásként éli meg.”  Tehát a feminizmus által kivívott jogok ugyan növelték a nők önértékelését, mégis maradt egy terület, ahol továbbra is a férfiak uralkodnak rajtuk, ez pedig a szépségük. A Dove által készített videóban a hölgyek elmondják a mindenkire érvényes tanulságot: hálásnak kell lennünk a természetes szépségünkért.  Nem a hibákat kell megtalálni magunkban, hanem azt, ami szép bennünk, mert sokszor a hibák javítgatása közben megfeledkezünk mindarról a jóról, ami megadatott számunkra.
 
Tehát a kedves Olvasó is jól vésse az eszébe: Ön is szebb, mint gondolná!

 https://youtu.be/XpaOjMXyJGk
 


 
Felhasznált irodalom:
Tari Annamária: Szerepválság és konfliktusok a fogyasztói társadalomban, ami itt érhető el:
http://www.tariannamaria.hu/cikkek/klinikai/07-szerepvalsag.htm
Naomi Wolf (1999): A szépség kultusza. Debrecen: Csokonai Kiadó

 

A blogbejegyzést KOCSIS IVETT DALMA pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK