=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Minek pszichológus, ha semmi bajom?
CSUKÁS CSABA
CSUKÁS CSABA
- 2017. 03. 10. 16:51

kanapé2.jpg

 Legtöbbeknek a pszichológust akkor keresik fel, amikor olyan probléma van az életükben, amit már hosszú ideje nem tudnak egyedül megoldani. Megtettek addigra minden tőlük telhetőt, kerestek segítséget több helyen is, de az élethelyzetük makacsul stagnál, vagy még rosszabb lett.

 Van azonban a pszichológusi tevékenységnek egy olyan aspektusa, amire kevesen fordítanak figyelmet, még a szakmán belül is. Ez pedig az „életvezetési támogatás”. Nem arról van szó, hogy okos tippeket adunk a hozzánk fordulóknak, hogyan kellene élniük az életüket. Sokkal inkább arról, hogy az élettel természetesen együtt járó stresszes és kihívással teli helyzetekre segítünk jobb rálátást biztosítani a kliensnek, már a probléma megjelenésekor. 

 
Ezzel elkerülhető, hogy az elakadás eszkalálódjon, és végül krízissé alakuljon át.
 
Ehhez nem kell pszichológus
 
Valóban így van ez? Érdemes elgondolkodunk, miért is nem kezelhet az orvos vagy a pszichológus családtagot. A válasz; azért mert nem tud elfogulatlan lenni, és kritikus helyzetben nem tudja meghozni a legjobb döntést, mert érzelmileg túl közel áll a beteghez, klienshez. Vegyük észre, a saját életünkben éppen mi vagyunk a közelálló szakemberek. Sokszor azért vagyunk képtelenek meghozni a megfelelő döntést, mert túlzottan el akarunk kerülni valamilyen kellemetlen érzést. Az érzelmek miatt nem veszünk észre a saját viselkedésünkben olyan dolgokat, amelyek pedig nem csak nekünk, de a környezetünknek is ártanak.
 
Ez kezdődik az olyan „apróságokkal”, mint hogy kivel mit beszélünk meg. Természetesen csak bíztatni tudok mindenkit a nyitott és őszinte beszélgetésekre a saját párkapcsolatában, családjában, de vajon hol húzódik a határ az érzelmek megosztása és a másik túlzott terhelése között? Vajon egy elhúzódó munkahelyi stressz, ha az állandóan a családi esték témája, mikor válik a másik fél számára kiábrándítóvá? Mikor fogja azt gondolni, hogy ha képtelenek vagyunk megoldani a saját életünket, akkor hogyan lehetne ránk számítani mint erős családfő vagy érzelmi biztonságot nyújtó anya?
 
Ha a baráti társaságban átmeneti feszültség van, mennyire okos ötlet annak minden részletét kibeszélni otthon? Ekkor a párunk lesz érzelmileg érintett természetesen a történetben, és mindenképpen a mi oldalunkra áll (általában). Ha pedig esetleg mi sérültünk ebben a barátságban, de később megbocsátunk, hogyan várhatjuk el, hogy a párunk is megbocsásson, ha egyszer neki nincs meg az a több éves vagy évtizedes érzelmi kapcsolat a barátunkkal. Ő csak arra fog emlékezni, hogy ez a barát, bántotta az embert, akit ő szeret.
 
Vagy éppen fordítva, ha barátainknak panaszkodunk a társunkról, majd később megbocsátunk, hogyan tudjuk őt ismét levinni a társaságba? Hogyan fogja magát a párunk érezni, főleg ha tudja, a társaság tagjainak ventiláltunk a nehéz időkben? Az ilyen helyzetek sajnos túl sokszor vezetnek az amúgy még megmenthető párkapcsolatok vagy barátságok megszakadásához.
 
Pedig nem kell ennek így történnie. Éppen ezekben a helyzetekben tud hatékony lenni egy pszichológus, akivel meg lehet beszélni a stresszes, fájdalmas érzelmektől terhes történéseket. A pszichológus, akit kísérőnek választ, bár természetesen az Ön érdekeit tartja szem előtt, sosem lesz érzelmileg elfogult Önnel, mert nem az a dolga, hogy felvidítsa, hanem az, hogy segítsen a hosszú távú boldogságát szem előtt tartva haladni az Ön által választott úton.
 
A segítővel utána nem fog leülni az Ön barátaival, családjával beszélgetni. Amit megoszt vele, mindig csak kettejük közt marad.
 
Miben segíthet még?
 
Mindig az aktuális élethelyzethez alkalmazkodva segíthet Önnek új képességeket elsajátítani: taníthat stresszkezelést, segíthet az önismeret fejlesztésében, támogathatja az Ön fogyókúráját, rendszeres sportolását. Ha az életében vannak még lezáratlan fejezetek, azok tisztázásában is segíthet. Mindenkinek vannak titkai, amikről nem szeret beszélni, mert úgy gondolja, ha arról az ismerősei tudnának, többé nem úgy tekintenének rá, mint azelőtt. Ez egy pszichológussal sosem fordulhat elő. Neki nincsenek Önnel szemben elvárásai. Nincsen közös, élményekben gazdag múltjuk. Ez egy egészen másfajta kapcsolat.
 
Milyen ez a kapcsolat?
 
Olyan, amiben Ön őszintén és nyíltan lehet saját maga. Ahol nem kell titkolóznia, megfelelnie, álarcot viselnie. Újszerű élmény ez, mert megszoktuk, hogy minden szerephez tartozik egy viselkedés, öltözködés, megengedett „érzelemcsomag”. De vajon kik vagyunk, amikor semmilyen maszkot nem viselünk? Milyen emberek vagyunk olyankor? Lehetséges ez egyáltalán? Van valaki a maszkok alatt, vagy csak az álarcok sokasága van? Erre is fényt deríthet; Önnek mit jelent az „Én”.
 
Támogatás vagy terápia?
 
Az „életvezetési támogatás” több dologban is különbözik a hagyományos terápiától. Az egyik, hogy nincs mindig cél és időkorlát. Természetesen, amennyiben felmerül egy egészen konkrét probléma, akkor szükség van cél megfogalmazásra is, de általánosságban ez egy támogató beszélgetés. Éppen ezért a gyakoriság is folyamatosan változik. Az első néhány alkalommal érdemes hetente találkozni (3-5 alkalommal), amíg egymásra hangolódnak a pszichológussal. Ez alatt el tudja dönteni, hogy akar-e, tud-e hosszú távon is együtt dolgozni vele. A heti rendszeresség sokaknak mind időben, mind nem utolsó sorban anyagilag is megterhelő lehet, ezért abban az időben, amíg nincs valamilyen konkrét, akut probléma (hirtelen munkahelyi stressz, gyermek születése, válás, halál, baráti vagy családi konfliktus stb.), ideális a kétheti találkozás. A rendszerességen folyamatosan, rugalmasan lehet változtatni, ahogy arra Önnek szüksége van.
 
Életvitel
 
Egészséges táplálkozás, vitaminok, ásványi anyag egyensúly, rendszeres sport, kirándulás a természetbe, megfelelő alvás. Hihetetlen időt és energiát áldozunk arra, hogy a testünket egészségesnek és szépnek őrizzük meg a kiegyensúlyozott étrend-mozgás-pihenés háromszögében. Úgy hiszem, többek vagyunk mint pusztán a testünk. Talán ideje, hogy a lelkünk egészségéért is rendszeresen tegyünk valamit.

 

A blogbejegyzést CSUKÁS CSABA pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK