=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A szakítás öt lépcsőfoka
SEREG MARGIT
SEREG MARGIT
- 2017. 03. 10. 17:10

szakítás.jpg

 A gyász érzése nemcsak halálesethez köthető, hanem egy fájdalmas szakításhoz is. Ilyenkor is egy szeretett személy elvesztése áll a középpontban, még akkor is, ha mi voltunk a kezdeményező felek, és úgy gondoljuk, hogy a kapcsolatot már nem lehetett volna megmenteni, és tulajdonképpen ez az egyik legjobb dolog, ami történhetett. Még ebben az esetben is megsiratjuk kapcsolatunk végét, az állomások is hasonlóak, mintha egy halott személyt gyászolnánk.

 1. Tagadás

A tagadás időszakában próbáljuk hozzászoktatni magunkat az új életünkhöz, amiben immár nincs benne egykori partnerünk. Még idegen számunkra az egyedüllét, ilyenkor jelennek meg bennünk olyan gondolatok, amelyek úgy kezdődnek, hogy: „Mi lett volna, ha…” vagy ezekben az esetekben azzal vagyunk elfoglalva, hogy lehetett volna megoldani párkapcsolati gondjainkat. Képtelenek vagyunk tudomást venni a változásról, és mindenben reménysugarakat és kétségbeesett kapaszkodókat vélünk felfedezni. 
 
2. Harag
 
Sok mindenre haragudhatunk ebben a fázisban: az exünkre, a világra, Istenre, másokra, akiknek van véleményük a szakítással kapcsolatban, és azokra, akiknek nincs. Dühösek lehetünk körülményekre, amelyek elvezethettek odáig, vagy a kapcsolatba belépő harmadik személyre. Ez az az időszak, amikor előszeretettel sértegetjük közös és nem közös ismerősünknek volt partnerünket. Míg a tagadás időszakában reménykedő üzeneteket írtunk, amit utána rögtön megbántunk, úgy a harag periódusa a gyűlölködő, dühös és sértett levelekről szól. 
 
3. Alkudozás
 
Az alkudozás sokszor a tagadással együtt jelenik meg. Ez az, amikor a csillagokat is leígérjük az égről, és mindent megteszünk, hogy volt partnerünkkel újra minden a régi legyen. Tárgyalunk, kedveskedünk, fenyegetünk és esküdözünk, megváltozunk. Ilyenkor hajlamosak lehetünk arra, hogy ezoterikus módszerekhez folyamodunk, lessük a horoszkópot, még akkor is, ha amúgy nem hiszünk benne, hátha előrejelzi, hogy volt partnerünkkel rendeződik a kapcsolatunk. Az alkudozás ideje az, amikor mindenféle régi ismerőst, családtagot és barátot keresünk fel, hogy rábeszéljék volt partnerünket arra, hogy mégiscsak mi vagyunk a nagy ő. 
 
4. Depresszió
 
A lehangoltság időszakában már látható, hogy hiába a düh, és bármilyen nevetséges és kétségbeesett kísérlet, párkapcsolatunk már nem lehet a régi. Ilyenkor senkit sem akarunk látni, úgy érezzük, senki sem ért meg minket, és legszívesebben egész nap ágyban maradnánk. Vagy túl keveset alszunk, vagy nagyon sokat. Egyesek evésbe menekülnek, mások alig bírnak egy falatot is lenyelni. Némelyek féktelen mulatozásba kezdenek: kábítószerekhez fordulnak, többet isznak. Az egyetlen dolog, amiben hasonlítunk egymásra ebben a fázisban az az, hogy mindnyájan kilátástalannak érzi a sorsát, és úgy érezzük, már sosem lesz jobb. 
 
5. Elfogadás

Nehéz idáig eljutni, nem is jön gyorsan. Általában kis lépésekben történik, és nem fájdalommentes. Szomorúak leszünk, de megbékélünk a helyzettel. Volt partnerünk már nem jelenti számunkra a világot, szép lassan beilleszkedünk új életünkbe. Érezzük a hiányát, ahogy gondolhatjuk azt is sokszor, hogy sosem fogjuk elfogadni, hogy már nincs velünk. Az elfogadás időszakában természetesek a hullámvölgyek, és visszaesés korábbi fázisokba, de aztán kikászálódunk belőle, és elfogadjuk a szakítást, és tovább lépünk. 
 
Ha ismerjük a szakítás elfogadásának lépcsőfokait, talán könnyebbé tehetjük számunkra ezt a helyzetet. Fontos azonban tudnunk, hogy időt kell hagynunk a magunk számára, az elfogadásra. Ez nem verseny, és nincs is határidő, amit be kell tartani. Az egyik állomás lehet, hogy sokkal tovább tart, mint az előző, vagy jobban megvisel minket, mint a másik. Ezt figyelembe kell venni, és nem szabad siettetni.   
 
Forrás: Psychology Today

 

A blogbejegyzést SEREG MARGIT pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK