=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Az alváshiányról I.
SEREG MARGIT
SEREG MARGIT
- 2017. 03. 10. 17:24

Egér.jpg

 Az alvást ritkán tartjuk csodaszernek. Inkább valami szükséges (ha nem is feltétlenül rossz) dolognak tartjuk, amire akaratunk ellenére kell időt szakítanunk, de gyakran tartjuk feleslegesnek. Sokszor elvesszük az esti pihenésre szánt időt, és akkor tanulunk vagy dolgozunk, szórakozunk. 

 Az alvásmegvonás azonban mindig súlyos tünetekkel járhat, főleg, ha hosszú időn keresztül alszunk kevesebbet a kelleténél. A krónikus alváshiányos helyzet nappali álmossággal, fáradtsággal, testsúlybeli változásokkal, illetve ügyetlenséggel jár együtt. Egy-egy ébren töltött éjszaka után talán már mindnyájan megtapasztalhattuk már a kézremegést, a sajgó izmokat, a fejfájást, és fáztunk úgy, hogy lényegében nem volt különösebb oka. Az alváshiány nemcsak fiziológiai hatásokkal járhat, hanem pszichés változásokat is okozhat: depressziót, koncentrációs képesség hiányát, ingerültséget, zavartságot, emellett még jelentkezhetnek emlékezetkiesésre utaló tünetek, illetve igazán tartósan fennálló esetben felléphetnek még hallucinációk is. Tartós alvásmegvonás esetén a tünetek egyre nagyobb rokonságot mutatnak a figyelemzavarokkal, illetve a pszichózissal is. 

 
A patkányokkal végzett kísérletek arra utalnak, hogy a szélsőséges alvásmegvonás halállal jár. Ennek felismeréséhez egyes kultúráknak nem volt szüksége laboratóriumokra és patkányokra. Kínában népszerű kínzási módszernek számított. Az alvásmegvonás kényelmetlenségét azonban nemcsak Távol-Keleten ismerték fel, hanem Szovjetunióban és Nagy-Britanniában is előszeretettel használták, illetve az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma elismerte, hogy terrorizmussal vádolt emberek kihallgatásához használják. 
 
Az alváshiány következményei sokszor igen súlyosak. Azonban az igazi nehézség abban áll, hogy a kevés alvást vagy fáradtságot stresszes életünk természetes velejárójának gondoljuk, és lebecsüljük az alvás vagy pihenés pozitív hatásait. A legtöbb esetben a tünetek láthatatlanok maradnak, és életmódunk átalakítása helyett inkább a csendben szenvedést vagy az altatókat választjuk.

A fáradtságot, fejfájást és rosszkedvet valószínűleg mindenki ismeri, de még milyen hatásai lehetnek az alváshiánynak? Vannak olyan következmények, amelyek eszünkbe sem jutnak.
 
Ilyen például, hogy a népszerű nézetekkel ellentétben az alváshiány a leggyakoribb okozója a baleseteknek. Ez természetesen vonatkozhat munkahelyi balesetekre, de közlekedési szerencsétlenségek okozásában is élen jár a kimerültség és a fáradtság. Sőt, ember okozta katasztrófáknál sok esetben az alváshiányt nevezték meg kiváltó okként.

Az alvás fontos szerepet játszik a gondolkodásban és a tanulásban. Ebből következően hiánya negatívan befolyásolja az intellektuális képességeket. Egyrészt mivel figyelmetlenséggel jár, és megakadályozza a megfelelő koncentrációt, másfelől ebben az esetben romlik a döntéshozó képesség, az érvelés, illetve nehézségekbe ütközik a problémamegoldás. Ráadásul az emlékezés úgynevezett konszolidációs ciklusában az alvásnak – illetve, pontosabban a mélyalvás szakaszának – kiemelt jelentősége van. Röviden, ez azzal jár, hogy az alváshiány jóvoltából nehézségekbe ütközhet a megtanultak, elolvasottak felidézése. 
 
Korábban már említettem, hogy az alváshiány a döntés képességét befolyásolja. Érdekes módon a kevesebbet alvók úgy gondolkodnak, hogy nekik elég kevesebb, például hat óra alvás is, és nincs szükségük többre, hiszen ők már hozzáedződtek ehhez az életmódhoz. A kutatók szerint valószínűleg ezek az emberek tévednek, mivel a kognitív teszteken elért eredményük folyamatosan romlik. Valószínűsíthető így, hogy az alváshiány okozta változások az alvás fontosságának megítélésében is szerepet játszanak. A döntéshozói képesség leromlásán keresztül az alváshiány egy idő után önmagát fenntartó állapottá válik, amiből sajnos nagyon nehéz kilépni.
 
A cikk következő részében tovább vesszük az alváshiány meglepő és kevésbé megdöbbentő hatásait. Megtudjuk, hogy befolyásolja az alvás a mindennapi konfliktusainkat, a szexuális életünket, illetve milyen hatással van egészségünkre.

 

A blogbejegyzést SEREG MARGIT pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK