=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Alvásmegvonás II.
Sereg Margit
Sereg Margit
- 2017. 03. 17. 12:34

Óra.jpg

Előző alvásmegvonásról szóló cikkünkben sorra vettük, hogy befolyásolja az elégtelen alvás a gondolkodásunkat, emlékezetünket és figyelmünket. A továbbiakban szó lesz arról, hogy még milyen egyéb területeket érint kedvezőtlenül az alvás hiánya.
 

Az alvásmegvonás befolyásolja az általános egészségi állapotunkat: a 7-8 óránál kevesebbet alvóknak többször kell betegszabadságot kivenniük, mint az eleget alvó személyeknek. Egy 2007-es Angliában végzett kutatás még azt is kimutatta, hogy akik az egészséges hét óránál kevesebbre, például, öt órányi alvásra csökkentik le az éjjeli pihenés idejét valójában majdnem megkétszerezik a halál kockázatát. A kutatók szerint bármi okozhat nagyobb valószínűséggel halált, mint az átlagosan legkevesebb mint hét órát alvó személyeknél.
 

Az általános egészségi állapot romlása mellett az alváshiány is szerepet játszhat korunk népbetegségeinek számító szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásában (a korábban már említett Whitehall II tanulmány szerint a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát az elégtelen mennyiségű alvás megduplázza). A kevés alvástól növeli a sztrókok, illetve a magas vérnyomás kialakulásának valószínűségét is, de felelőssé tehető (természetesen más kockázati tényezők figyelembe vétele mellett) szívelégtelenségek és szívroham kialakulásáért is.
 
A szív- és érrendszeri megbetegedések mellett az alváshiány más egészségi problémának a kialakulását is megnövelheti. A második típusú cukorbetegség kockázatára is jobban kell figyelniük a keveset alvóknak. Összességében megállapítható, hogy az álmatlanságban szenvedő emberek körülbelül kilencven százaléka szenved valamilyen más betegségben is. A kevés alvás ráadásul a lelki problémák megjelenéséhez is hozzájárul. Az alváshiányban szenvedők jobban ki vannak téve a depressziónak, mint azok, akik elég időt töltenek alvással. Egy egyesült államokbeli alvási szokásokat vizsgáló, 2005-ös vizsgálat kimutatta, hogy a szorongással és depresszióval diagnosztizált személyek valószínűbben alszanak kevesebb mint hat órát, mint egészséges társaik. Azonban itt fontos megemlíteni, hogy az álmatlanság sok esetben a depresszió egyik kísérő tünete is lehet, így nehéz lehet megállapítani, hogy maga az álmatlanság vagy a depresszió kialakulásáért felelős egyéb tényezők okozhatják ezt az alvászavart. Mindamellett az alváshiány kezelése egyben csökkenti a depressziós tüneteket is.
 
Bár jelentősége kisebb, mint az előbb felsorolt egészségi problémáknak, az sem árt, ha hosszabb ideig fiatalabb a bőrünk. Az alvásnak – mint sok minden másban – ebben is fontos szerepe van. Kevés alvás hatására hamarabb jelennek meg ráncok, amelyek hamarosan állandó kísérőink lesznek, ahogy a puffadt, karikás szem is. Az alvás növeli a kortizol nevű stresszhormon termelődését, ami viszont a bőr simaságáért és ruganyosságáért felelős kollagént gátolja, így végeredményként az állandó fáradtság és krónikus betegségek megjelenése mellett még a bőrünk is hamarabb öregszik, ha nem alszunk eleget. Ráadásul az alváshiány a növekedési hormon mennyiségét is csökkenti, így a magasságunkat is nagy mértékben befolyásolhatja, ez különösen a gyermekkori alvászavarokra igaz. 
 
A bőr öregedése, testsúlyváltozások és krónikus betegségek kockázatának növelése mellett a kevés alvás még a szexuális életünkre is súlyos hatással lehet. A keveset alvó férfiak és a nők kevésbé érdeklődnek a szex iránt, és csökkenő szexuális étvágyról számolnak be. Valószínűleg ebben szerepet játszhatnak hormonális változások, a kimerültség és a megnövekedett feszültség is. ráadásul a keveset alvók hajlamosak arra, hogy egy konfliktust elmérgesítsenek, és ez nemcsak a szexuális életük, hanem párkapcsolatuk rovására is mehet. Ébrenlétükkel, forgolódásukkal megzavarhatják partnerüket, aki egy ágyban alszik velük, ami további vitákhoz vezethet, súlyosabb esetben külön hálószobához vagy különéléshez. Kutatók azt találták, hogy a keveset alvók kevesebb empátiával és több negatív érzelemmel rendelkeznek, amelyek megnehezítik önmaguk és párjuk számára is a mindennapokat. 
 
Mint láthattuk, az alváshiány sokkal komolyabb következményekkel járhat, mint egy kis álmosság vagy fejfájás. Mindennapjainkat olyan helyzetekben is befolyásolhatja és közérzetünket rombolhatja, amire elsőre talán nem is gondolnánk.  Fontos lenne, ha az alvás életünk kiemelkedően jelentős részévé válna, és elismernénk az egészségünkre gyakorolt hatását. Ráadásul a gyógyszeres kezelés helyett és mellett relaxációs és meditációs lehetőségek is módszerek is rendelkezésünkre állnak, amelyek javítják az alvás minőségét.
 
Forrás:
WebMD
Psychology Today
The Sleep Doctor
 
 
 

 

A blogbejegyzést Sereg Margit pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK