=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Relaxációs eljárások: az autogén tréning
Paksa Éva
Paksa Éva
- 2019. 05. 10. 10:59

53014034-389723658271904-5385352229941149696-n-jpg-5cd53d9956f69.jpg

A pszichoszomatikus betegségek alapjait már korai bevésődések hibáinak, zavarainak, hiányosságainak tulajdonítják, melyek pszichofiziológiai működészavarhoz vezetnek, és ezáltal alakulnak ki a betegségek. A relaxációs eljárások a központi idegrendszerben programozódó szabályozási szinten hatnak.

"Mi is az az autogén tréning?

J. H. Schultz német pszichiáter által kidolgozott technika, vagyis az autogén tréning (AT) a test öngyógyító folyamatait elősegítő, orvosilag megalapozott módszer. Gyökerei régmúltra vezethetők vissza, merített a görög, keleti, buddhista orvoslás gyakorlataiból, melynek nyomán Schultz berlini pszichiáter alkotta meg az 1920-as években. A relaxációs eljárások több pszichológiai, terápiás módszer eszköztárát képezik (mint például a viselkedésterápiás eljárások, NLP), és orvosok, pszichológusok, pszichiáterek, valamint pszichoterapeuták előszeretettel alkalmazzák. Az ilyen relaxációs eljárások a a szorongás enyhítésére, ennek testi és lelki tüneteire, és az ezért felelős központi idegrendszeri szabályozásra irányulnak. Minden relaxációnak közvetlen vagy közvetett célja e rendszer áthangolása, illetve a pszichovegetatív működések rugalmasságának a fokozása, az egyensúly kialakítása, a túl magas szorongásszint csökkentése, a lelki alapfeszültségi szint áthangolása, a stressz csökkentése.

Hogyan is kell elképzelni a relaxációs terápia menetét?

A 12 alkalmas tréning során a relaxált állapot elérése egyben az eszköz is a terápia folyamatában, melyet behunyt szemmel végezhetünk. A gyakorlat során átélt élmények átbeszélésre kerülnek a gyakorlatvezető szakemberrel, majd pedig az összefüggések keresésére kerül sor a gyakorlat alatt átélt élmények és a kliens élete, problémái, tünetei között. A testi érzetek minden esetben üzenetet rejtenek, kapcsolhatók a kliens életéhez. Az AT célja, hogy a kliens ezeket az érzetekhez kapcsolható lelki jelenségeket felismerje, megértse, hogy mi miért történik, és elindulhasson a nyugalmi állapot elérése felé. Kezdetben a szakember van segítségére, feladatokkal dolgoznak és az ellazult állapot a kliens lelkének tudattalan részébe történő bejutáshoz segíti hozzá. A felismeréssel megtanulja értelmezni saját tüneteit. Az autogén tréning végén pedig már képekkel és célokkal dolgoznak az ember saját életére vonatkozóan. A későbbiekben azonban az egyén már saját magának alakítja ki az AT-t, és vezeti önmagát autogén módon.

Mi a legfőbb nehézség a gyakorlatok során?

A kezdeti gyakorlások megszokása általában nehézséget okoz, ugyanis az emberek elfelejtik, nehezen illesztik be a mindennapjaikba. Azonban ha sikerül túllendülni ezen, akkor egy olyan szokássá válik, mely hozzásegít a kiegyensúlyozottabb, egészségesebb élethez. Az életmódváltás sem történik meg az egyik pillanatról a másikra, több idő szükséges az átálláshoz. Aki ad magának időt, és nem adja fel az első nehézségnél, az máris nagyon sokat tett az egészsége érdekében.

Egyéni vagy csoportos formában ajánlott elsajátítani?

A módszer természetesen egyéni és csoportos formában is elsajátítható. Az egyéni módszer előnye, hogy az egyéni problémákra nagyob hangsúly tevődik, több időt és figyelmet kap, míg csoportos helyzetben az élmények átbeszélhetők a csoport többi tagjával is, melynek során fontos tapasztalatok szerezhetők, és a nehézségek is könnyebben áthidalhatók.  A napi gyakorlásokra kezdetben napi két alkalmat kell szánni, mely nem vesz igénybe hosszú időt, viszont nélkülözhetetlen a módszer elsajátítása, automatikussá válása szempontjából.

Miért is érdemes elsajátítani a módszert?

A rendszeres gyakorlatokkal egy olyan relaxált állapot jön létre, melyben a keringés, szívritmus, légzés, emésztés kontrollálhatóvá válik a passzív koncentráció segítségével. Az idegrendszer nyugalmi állapotával a testi feszültség is csökkenni kezd, ebben a nyugalmi állapotban pedig a testi folyamatok szabályozhatóvá válnak. Az egyén javulást ér el kreativitásban, teherbírásban, önszabályozásban (pl. memóriajavulás, alvásminőség javulása, energiamozgósítás, tolerancianövekedés), szorongásoldásban, stresszkezelésben.

Mindenképp ajánjom azoknak, akik érdeklődnek a relaxációs eljárások iránt, és szeretnek dolgozni a belső világukkal, szeretnék megismerni testük nyelvét, és javítani szeretnének életminőségükön, akik fejlesztenék figyelmük, koncentrációjuk szintjét, egészségüket, önismeretüket, immunrendszerüket, teljesítményüket, valamint az önkontrollt. Az AT sokban hozzájárul az alvásminőséghez, nehéz élethelyzetek könnyebbé tételéhez, és a mindennapi stresszszint csökkentéséhez. Segíti az izomfeszültség csökkentését, ezáltal pedig a lelki feszültség redukcióját.

Az alábbi esetekben érdemes az autogén tréninget választani:

  • figyelem, koncentráció fejlesztése érdekében

  • egészségfejlesztés érdekében: testi-lelki ellazulás megtanulása, stresszel való megküzdés fejlesztése, életmódváltás elősegítése, nehéz élethelyzetek könnyebbé tétele

  • testi tünetek megjelenése esetén: szorongásos tünetek, kimerültség, izomfeszülés, alvásproblémák, fejfájás, megmagyarázhatatlan testi tünetek megjelenése esetén

  • önismeret fejlesztése, testi önismeret javítása érdekében

  • immunrendszer erősítése érdekében

  • alvászavarok megoldása érdekében

  • pszichoszmatikus megbetegedések esetén

  • teljesítményjavulás érdekében

  • önkontroll, akaraterő növelése érdekében"

(*forrás: Bagdy E.: Relaxációs és szimbólumterápiák)

 

A blogbejegyzést Paksa Éva pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!

 

KÉRDEZZEN TŐLÜNK