=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

Aludja ki magát, hogy biztosítsa testi és lelki egészségét! - Mit csinálnak az éjszakai takarítók agyunk áruházában?
- 2017. 03. 08. 15:41

aludja.jpg

 Aludjon rá egyet – tanácsolják a bölcsek, amikor nem tud dönteni vagy amikor nagyon nehéz napja volt. Az alvás regenerál, rendbe rak és gyógyítja a testet-lelket: kicsit olyan, mint amikor a telefonját töltőre dugja, miközben ezzel egy időben szoftverfrissítést végez rajta.

 Míg a szervezet legtöbb része kipiheni a használatból fakadó fáradalmakat és felkészül az elkövetkezőkre, addig az agynak vannak nagyon is aktív részei. Ezek olyanok, mint az éjszakai takarítók, akik az áruház nyitvatartási idején kívül, éjszaka érkeznek.

Nem másért, mint hogy összesöpörjék a kiszórt chipset, feltöröljék a tejpult körüli tócsákat, megigazítsák a promóciós bódé elcsúszott tetejét, valamint feltöltsék a polcokat újabb és újabb színes dobozokkal, hogy a reggeli nyitáskor a kedves vevőknek semmi mással ne kelljen foglalkozniuk, csak azzal, hogy minél púposabbra pakolják a kosarukat.

Amikor alszik, agyában a takarító- és árufeltöltő személyzet elrendezi az előző napi gondolatait és felkészíti Önt a következő napra. Ez az élményfeldolgozás, amit napközben azért nem tudnak az agyi munkatársak maradéktalanul elvégezni, mert az „áruháza” tele van vásárlókkal.

Nyilván, ha napközben történik valami olyan, amit azonnal helyre kell hozni, például lesodródik és összetörik egy málnaszörpös üveg az egyik folyosó kellős közepén, akkor a takarítószemélyzet nem vár zárásig, hanem azonnal kapja magát, és felszedegeti az üvegszilánkokat, feltörli a piros ragacsot.

Ilyen az, amikor a megszokott módon dolgozik és egyszer csak egy ügyfél a fejéhez vágja mondjuk, hogy mennyire elégedetlen Önnel, mert lassú és sokat hibázik. Olyankor a napi munka mellett azonnali helyreállítási munkákba fog az agya, hogy gyorsan feldolgozza a sérelmet.

Hát ezért nagyon hatásos „aludni rá egyet”, amikor nagy öröm, bánat vagy bosszúság éri, vagy amikor súlyos döntés előtt áll. 

Miért nem az Ön hibája az alvászavar? 

Azonban felgyorsult a tempónk, megváltoztak a szokásaink – és sajnos nem a jó alvás irányába változtak. Ma már nem is hiszünk annak, akinek nincs alvászavara! A tévézés még mindig divat, ami mellé beosont az internetezés. Sokan egyszerre művelik a kettőt: böngésznek, emailekre válaszolgatnak, lájkolnak, miközben a háttérben ömlik a tévéből az: elütötte, szörnyethalt, cserben hagyta, leszúrta, különös kegyetlenséggel megkínozta, katasztrófa, válság, tragédia, életfogytiglan – háttérnek, hogy az ember ne érezze magát egyedül.

Sokan ennek ellenére csodálkoznak, miért forgolódnak, horkolnak az ágyban álmatlansággal küzdve, rémálomtól gyötörve!

Ha csökkenti az alvásidőt, a testi vagy a lelki egészsége sínyli-e meg inkább?


Képzelje el, hogy az elmúlt 50 év alatt nagyjából 1,5-2 órával csökkent a napi alvásunk mennyisége! Nos, ismerve az evolúció sebességét, eléggé sejthető, hogy ezt a gyorsaságot a szervezetünk képtelen megszokni. Ma még mindig 7-8 óra alvásra volna szüksége az egészséges, felnőtt emberek 90%-ának!

Ha kevesebbet alszik, mint amennyi igénye volna, akkor először a teste piheni ki magát, az a szakasz viszont, amikor az élmények feldolgozása történik, az álom szakasza csorbát szenved. És képződik néhány olyan stresszgöb, amik feldolgozására nem jut idő. Aztán keletkezik még több ilyen. Egyre többen lesznek és egyre nagyobbak.
Látott már pók által bebugyolálni bogarakat? Nagyjából így néznek ki a feldolgozatlan, konzervált stresszgöbök is a tudatában. Amik lassanként zavarni kezdik a hétköznapjait. A lelki bajok így kihatással lesznek a testi egészségére is, hiába regenerálódik éjjel a teste, az egy idő után kevés lesz.

Szóval érdemes elkezdenie kicsomagolni a pókhálóból a bogarakat, oldania a stresszt, figyelni a lelki egészségre és rendesen aludni! Ha viszont nem képes rá, hogy növelje alvással töltött óráinak számát, legalább arra ügyeljen, hogy pihentető legyen az a kevés idő, amit rászán!

Mit tegyen, mire figyeljen?

Alapvetően két dolgon tud változtatni a jó alvás érdekében: szokásain és környezetén. 
Így változtasson szokásain:

1. Délután 14 óra után nincs koffein! (Koffein nemcsak a kávéban, az energiaitalokban, hanem a fekete teában, a csokoládéban és sok fejfájás elleni tablettában is megtalálható.)
2. 3 órával lefekvés előtt nincs evés és sportolás! Mert mindkettő igénybe veszi a szervezet energiafolyamatait, tehát nehezebb az ellazulás.
3. 1 órával lefekvés előtt nincs ivás! Figyeljen rá, hogy ne töltse tele a hólyagját lefekvés előtt!
4. 1 órával lefekvés előtt nincs tévézés és számítógépezés! 
5. Az ágyat kizárólag alvásra és szexre használja! Tilos itt dolgozni vagy enni!

Ezekre a körülményekre figyeljen oda:

1. A hálószoba legyen hűvös, az ágy és a paplan pedig meleg!
2. A háló legyen sötét és csendes! A váltakozó külső zajoknál (szomszédok) jobb a monoton hang, úgyhogy hallgasson fülhallgatóval relaxációs vagy klasszikus zenét!

A blogbejegyzést pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Kolozs Andrásné - 2017. augusztus 15., Kedd 22:46

"A blogbejegyzést pszichológus küldte be"? Tényleg? A kategorikus parancsok és tiltások nem épp erre utalnak! És neve mért nincs neki? Inkább egy kevéssé tehetséges újságírónak tűnik! Meglehetősen egyedi képet vetít elénk ez az 'álmatlansággal küzdve horkolnak' dolog! De leginkább azon akadtam ki, hogy "1 órával lefekvés előtt nincs ivás!" Haljunk szomjan, csak mert egy önjelölt tanácsadó azt mondja? Most kerítsek egy urológusos cikket, ami az ivás fontosságát húzza alá?


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK