=

Itt kereshet szakembereink között.


KÉRDEZZEN TŐLÜNK

A JACOBSON-FÉLE PROGRESSZÍV RELAXÁCIÓ
OnlinePszichológia
OnlinePszichológia
- 2017. 06. 25. 18:30

rest-52495_1280.jpg

Edmund Jacobson, amerikai pszichológus, pszichiáter és belgyógyász a progresszív izomlazítás megalapítója. Tanulmányaiban alátámasztotta a túlzott izomfeszültség és a különböző lelki és testi betegségek közötti összefüggést.

Felismerte, hogy az erőfeszítések és a feszültségek mindig az izomrostok rövidülésével járnak. Megállapította, hogy az izomtónus csökkenése korlátozza a központi idegrendszer mozgékonyságát, a relaxáció azonban alkalmas a pszichoszomatikus zavarok megelőzésére. A módszer segítségével pozitívan befolyásolhatók az olyan pszichés problémák is, mint amilyen a pánikbetegség, az alvászavar vagy a depresszió.

A gyakorlatok kivitelezése nagyon egyszerű: egymás után meg kell feszíteni a meghatározott izomcsoportokat, rövid ideig megtartani, majd az izmokat újra elengedni. Kezdjük a kezekkel, folytassuk a karokkal, az arcizmokkal, a nyak- és váll izomzatával, a hasizmokkal, a láb izmaival, és végül a lábfejjel. Mindeközben tudatosítsuk magunkban az izmok megfeszülésének és az ellazultságnak az érzését. Az egész test „átmozgatása” kezdetben 20-30 percet vehet igénybe. A gyakorlatok egyik célja, hogy megtanuljuk jobban megérezni, testünk mely részén alakult ki izomfeszülés, izomtónus. Az egész test mélyen ellazult állapota azonban első sorban az idegrendszerre hat megnyugtatóan. Az idegrendszer pedig többek közt a szívműködést, a légzést, a vérnyomást, az emésztést és az anyagcserét kontrollálja.

A progresszív izomlazítás legnagyobb előnye, hogy viszonylag gyorsan és könnyen elsajátítható. Más tréningekkel, pl. az autogén tréninggel szemben már az első gyakorlat után érezhető a pozitív hatás. Aki rendszeresen, célzottan végzi a Jacobson- féle lazítási gyakorlatot, akut stresszhelyzetben is tudatosan képes alkalmazni a módszert. A progresszív izomlazítás ajánlott többek között migrén, fülzúgás, alvászavarok, magas vérnyomás, asztma, dadogás, túlsúly esetén.

A Jacobson-féle progresszív izomlazítást legjobb pszichológus utasításai szerint végezni vagy egy tanfolyam keretében elsajátítani a technikáját. Ennek előnye, hogy a kurzusvezető választ adhat a kérdésekre, és ellenőrizni tudja, hogy az igyekezet hevében a résztvevők nem viszik-e túlzásba az izmok megfeszítését. Ezt a tréninget azonban egyedül vagy akár egy CD segítségével is ki lehet próbálni.

A blogbejegyzést OnlinePszichológia pszichológus küldte be, kattints ide, hogy megtekintsd a szakember adatlapját!


Hozzászólások:

Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez


Szólj hozzá:

KÉRDEZZEN TŐLÜNK